Om

Det kommer et tidspunkt i livet når du innser at du nærmer deg 30 år og har latt det suse og gå for lenge.

Når det å gå opp trappene til Johanneskirken nesten knekker deg, og du ikke kjenner deg selv igjen på fem år gamle bilder, da er det på tide å sette i gang tiltak.

Jeg er en av de mange som har meldt meg inn på et treningssenter, trent en stund og så droppet helt ut. Nå er det så lenge siden jeg var der sist at jeg ikke kan huske når det var.

Og å komme i gang med dette er tungt. Er det noe jeg hater er det tredemøller og ergometersykler. Styrketrening er greit, men det er i kondisjonstrening de store utbyttene ligger.

Å trene er ikke nok. Når du innser at du har spist Dolly-pizza til middag for andre gang på en uke, demrer det. Joda, jeg har vært klar over at jeg neppe kan kalles sunnheten selv i matveien. Men nå har det gått for langt.

Nå er det alvor

Å være i dårlig form og spise usunt er ikke noen spøk. Du risikerer å utvikle en rekke livsstilssykdommer, inkludert, men ikke begrenset til, diabetes, KOLS, kreft, hjerteproblemer, slitasjeskader på skjelett, og annet.

Å nærme seg 30 og være i sitt livs dårligste form er derfor faktisk ganske alvorlig.

Når disse tingene demrer for en, så skjønner man også at det er på tide å ta tak.

Mafo-metoden

Så da kommer spørsmålet hvordan man skal ta tak i tingene. Å plassere seg selv på en tredemølle er uaktuelt for annet enn oppvarming til styrketrening.

I Amobil hvor jeg jobbet tidligere hadde vi en tradisjon for å publisere en artikkel etter jul hvert år. Denne handler om hvordan man brenner av julematen. Denne er det min kjære eks-kollega (nå atter kollega) Marius Eltervåg, aka Mafo, som skriver. Årets artikkel hadde en rekke gode tips hvor blogg ble foreslått som en motivasjonsfaktor.

Her kommer denne bloggen inn i bildet. Som det står i artikkelen:

En treningsblogg kan være en fin motivasjonsfaktor. Hver gang du er på toppen av et fjell, klokken på treningssykkelen viser et visst antall minutter, eller du har nådd andre mål, kan du ta et bilde som dokumenterer dette, og laste det opp til bloggen din.

Så tanken er å bruke denne bloggen til å dokumentere fremgangen, og bruke den som pisk for meg selv. Hvem som helst kan komme innom og se om jeg faktisk gjør noe.

Målet

Å trene mot et mål er viktig. Målet må være å gjennomføre noe som ville vært vanskelig for meg å gjøre i dag. Nøyaktig hva det skal være har jeg ikke bestemt meg for, men jeg forestiller meg at det blir å gå over Hardangervidda til sommeren eller høsten.

Samtidig er jeg så heldig at jeg har en valp som etterhvert har blitt så stor at han kan gå rundt 40 minutter hver dag, og en time når vi skriver august. Til høsten er han stor nok til å være med på lange turer. Så jeg må uansett ut og gå hver eneste dag.

En valp kan selvsagt ikke utsettes for hard trening, løping eller jogging det første året, men så er vi så «heldige» at jeg er i ræva form. Så hunden kan holde følge, i alle fall en stund.

Metode

Trening i en eller annen form fem dager i uken. Ikke tung trening hver dag.

Jeg skal lage noen benchmarks som kan vise helt konkret hvor langt jeg har kommet. For kondisjon har jeg plukket ut å gå opp Løvstakken fra Solheim-siden. Testen består i å undersøke hvor langt opp fjellet jeg kommer på 20 minutter (det er *bratt*). Dette er praktisk fordi jeg kan ta med hunden.

Benchmarking av styrke er enkelt. Resten er under planlegging.

I gang

Kom i gang med prosjektet i dag. Alt postes her for offentlig beskuelse. Nå er det ingen unnskyldninger. Nå skal jeg i form, for fankern!

Marius

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: